Follower Belog ♔

Thursday, 13 December 2012

Tuhan sayang kita ,jodoh ada untuk kita .

Bismillah ,
"Allah nak sangat kita mngadu dkt Dia tentang kesedihan kita. Allah rindu kita.Allah akan tolong hambaNya"
.Itu adalah satu ayat yang aku pegang .Aku jumpa ayat tu masa tengah BW dekat blog seorang blogger.Dugaan datang dan pergi dalam hidup kita ,Allah duga kita kerana dia sayang kita.

Seminggu .Tak lama bagi anda , tapi lama bagi aku .Kenapa ? Hmmm ,nak kahwin ? No no no no *jari kekiri dan kekanan.Haha , adalah . Orang yang rapat dengan aku tahu apa yang aku tanggung.Macam-macam jadi.Dan pada masa ini , hanya Allah tahu apa isi aku yang sebenar.Dia tempat mengadu yang paling tenang.

Dalam kegusaran aku menghadapi dugaanNya .Aku menukar siaran TV silih berganti . *nampak kan ayat aku serius ? muka suci jpg. Hee .Tiba-tiba aku mendengar satu siaran tentang jodoh.Tak ingat tajuk dia apa , tapi yang pasti ia mengenai jodoh.Aku jarang nak dengar ceramah ,sebab aku kuat mengantuk.Tapi hari itu aku khusyuk tengok siaran ceramah tu.Ustaz tu kata , jodoh manusia kena cari.Memang jodoh kita dah ditetapkan ,Jodoh kita ditangan Tuhan .Tapi kita kena cari yang mana pasangan hati kita itu untuk melengkapi antara satu sama lain .Menurutnya kita kena berusaha cari jodoh dengan cara DUIT . Eh , mata duitan bebeno - -' . Bukan duit yang Ringgit Malaysia tu . Tapi ....

D  - Doa
U  - Usaha
 I   - Istikharah
- Tawakal 

Tu lah DUIT yang dimaksudkan . Kita kena selalu berdoa semoga Allah sentiasa mengurniakan yang terbaik untuk kita.Kita tak tahu siapa si dia kita . Entah dipelusuk dunia mana dia,Tapi kita cari dia dengan doa.Setiap kali berdoa ,mengadu kepada Allah , katakan lelaki atau wanita sebagaimana yang kita inginkan secara detail , parasnya , sikapnya.Mengadulah segalanya .Ciri-ciri seperti putera raja mungkin.Luahkan semua . Sesungguhnya Allah S.W.T itu maha mendengar.




Yang kedua usaha.Kita kena berusaha mencari jodoh.Tak ada yang akan diperoleh tanpa usaha. Namun usaha yang dikatakan di sini adalah usaha yang masih belandaskan syriat Islamiah.Bukan usaha sehingga boleh mencalarkan maruah .Jika rasa diri anda sudah patut dan mampu berkahwin , usahakan mencari calon .In Shaa Allah itu yang terbaik.

Seterusnya Istikharah .Apa maksud Istikaharh cinta ? Maksudnya ialah memina pertolongan Allah untuk mengetahui samada seseorang itu sesuai atau tidak untuk kita.Mungkin kita sayangkan dia . Cinta separuh mati kata orang . Tapi Allah tahu semua . Apa yang akan terjadi .Masa depan kita. Oleh itu ,kita perlu meminta pertolongan Allah untuk menentukan yang terbaik untuk kita.

Yang terakhir adalah tawakal .Tawakal merujuk kepada sikap seseorang yang menyerahkan, mempercayakan dan mewakilkan segala urusannya hanya kepada Allah SWT.Selepas berdoa , berusaha dan beristikharah ,tawakal adalah yang terakhir . Jika takdir Allah mengatakan 'yang ini' untuk kita , Maka itulah untuk kita .Terima .Dia adalah superman kita selamanya . So sweet bukan ? hehe.

Entry kali ini adalah untuk kita semua , untuk diri fyka sendiri .Mari berdoa dan berharap agar siapa yang ada disisi kita sekarang ini adalah yang terakhir dan takdir hidup kita.Walaupun mereka bukan yang pertama hadir dalam hidup kita , berdoalah agar mereka adalah bakal Imam atau makmum kita hingga ke akhir hayat..Tegur fyka kalau ada yang salah . Assalamualaikum :) 




1 comment:

Suue said...

Sorry tak tau nak cakap kat mane. u had been tagged : http://a-awesomee.blogspot.com/2012/12/giveaway-blog-aku-awesomee.html